Forum Studentów Budownictwa Strona Główna Forum Studentów Budownictwa
Forum zrzeszające studentów budownictwa i studentów inżynierii środowiska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Poter
2015-06-12, 19:04
Klasa ekspozycji - Parking
Autor Wiadomość
maniek990
technik


Dołączył: 08 Paź 2014
Posty: 5
Wysłany: 2015-06-11, 17:59   Klasa ekspozycji - Parking

Mam problem z ustaleniem klasy ekspozycji dla parkingu. Jest to parking wielopoziomowy, żelbetowy. Dla stropodachu(płyta,belki) gdzie samochody nie bedą parkowały dobrałem klasę XC3. Natomiast w na kondygnacji powtarzalnej gdzie samochody będą parkowały zastanawiam się pomiędzy klasami XC4, a XD3. Klasa XD3 wymusza dużą otulinę ale jest konieczna jeżeli element narażony jest na działanie chlorków(np. z soli drogowej). I moje pytanie jest takie czy ta ilość nanoszonych zanieczyszczeń z dróg jest na tyle duża że wymusza zastosowanie klasy XD3, czy można tutaj zastosować klasę XC4?
Jeszcze jedno pytanie na inny temat, czy projektując taki parking (otwarty) konieczne jest uwzględnienie wiatru czy można go pominąć ze względu na duże otwory? A jeżeli trzeba uwzględnić, to w jaki sposób?
 
     
Profesor Belka

Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 4/9
 44%
Wysłany:    Hosting kosztuje :)

Ze swojej strony możemy polecić :-):

 
 
Poter 
dr hab. inż.



Pomógł: 28 razy
Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 441
Skąd: Wrocław
Poziom: 19
HP: 7/798
 1%
MP: 381/381
 100%
EXP: 24/49
 48%
Wysłany: 2015-06-12, 18:58   

XD3 - ale faktycznie daje ona dość grube otulenie dla prętów. Możesz je zredukować dobierając jakąś powłokę płyty zabezpieczającą ją przed migracją chlorków na projektowany okres czasu. Tak to wygląda w teorii. Na parkingach wielopoziomowych otwartych w rzeczywistości stosują z powodzeniem klasy XC.

Brytyjskie źródła podają aby uwzględniać wiatr obciążając normalnie ściany, ponieważ zaparkowane samochody będą stwarzały jakieś opory dla przepływającego powietrza. Bez dokładniejszej analizy przepływów tak bezpiecznie jest przyjąć. Ponadto masz konstrukcję żelbetową, zatem przekroje Twoich elementów będą dość znaczące (w porównaniu do lekkich konstrukcji zespolonych) i tym bardziej należałoby uwzględnić wiatr (szczególnie w aspekcie stateczności).
_________________
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Wciągnij mnie w to, a zrozumiem.
 
     
maniek990
technik


Dołączył: 08 Paź 2014
Posty: 5
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 4/9
 44%
Wysłany: 2015-06-25, 14:25   

Dziękuje za odpowiedź. Jak duża może być redukcja otuliny przy stosowaniu powłok ochronnych? Czy możliwe jest przyjęcie w takim przypadku klasy ekspozycji XC3?
 
     
Poter 
dr hab. inż.



Pomógł: 28 razy
Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 441
Skąd: Wrocław
Poziom: 19
HP: 7/798
 1%
MP: 381/381
 100%
EXP: 24/49
 48%
Wysłany: 2015-06-30, 22:24   

Powiedzmy, że masz zabezpieczenie taką powłoką na 50 lat, więc możesz śmiało zredukować otulenie minimalne (c_min) o wartość otulenia ze względu na stosowanie dodatkowego zabezpieczenia (deltac_dur.add) 10mm (wartość maksymalna podawana przez normę).

Zaznaczam tylko, że jest to przyjęcie czysto teoretyczne - skonsultuj to z prowadzącym Twój temat, a jak masz czas to z kimś kto zajmuje się profesjonalnie projektowaniem takich parkingów lub producentem takich powłok. Jest to bezpieczne założenie jeśli przyjmie się jakąkolwiek kulturę wykonania i utrzymania takiej płyty - a z tym już jest różnie.
_________________
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Wciągnij mnie w to, a zrozumiem.
 
     
Poter 
dr hab. inż.



Pomógł: 28 razy
Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 441
Skąd: Wrocław
Poziom: 19
HP: 7/798
 1%
MP: 381/381
 100%
EXP: 24/49
 48%
Wysłany: 2015-06-30, 22:26   

A, i w ogóle to to o co pytasz to OTULENIE a nie otulina. Niby subtelna różnica, ale norma wyraźnie definiuje co to. Lepiej tego nie mylić na egzaminie.
_________________
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Wciągnij mnie w to, a zrozumiem.
 
     
nowocien.n@gmail.com 
technik
n_a_n


Dołączyła: 22 Lis 2015
Posty: 1
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 0/9
 0%
Wysłany: 2015-11-22, 09:38   

Cześć, również projektuję wielopoziomowy parking naziemny otwarty. Przyjęłam klasę ekspozycji XD3 wg EC2. Po wykonaniu znacznej części projektu zostało mi zarzucone, że tak duże otulenie nie jest konieczne ze względu na warstwy wierzchnie - szlichtę i żywicę. Jaką przyjąć linię obrony, aby móc kontynuować obliczenia według koncepcji XD3 ?
 
     
Poter 
dr hab. inż.



Pomógł: 28 razy
Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 441
Skąd: Wrocław
Poziom: 19
HP: 7/798
 1%
MP: 381/381
 100%
EXP: 24/49
 48%
Wysłany: 2015-11-23, 22:55   

Ta klasa jest zalecana dla płyt parkingowych. W parkingu wielopoziomowym otwartym każda płyta postojowa jest narażona na warunki atmosferyczne (szczególnie górna) oraz korozje wywołaną chlorkami i środkami odmrażającymi - to nie ulega wątpliwości. Rzeczywiście możliwe jest zredukowanie otulenia do, powiedzmy, 30mm przy zastosowaniu specjalnych kilkuwarstwowych posadzek żywicznych. Jednak wymaga to stosowania się do zaleceń producenta nie tylko w kwestii wykonania, ale i późniejszego utrzymania, konserwacji, napraw - a to już trudne do dopilnowania (zmieniają się właściciele, dopóki nic się nie wali i nie leje na głowę to jeszcze nie wymaga naprawy). Być może brzmi to trywialnie, ale niedbalstwo wykonawcy jak i brak przemyślenia rozwiązać pod kątem "idiotoodporności" są przyczynami wielu awarii jeśli nie katastrof budowlanych i proszę mi wierzyć, nie są czymś zupełnie egzotycznym. Wszystko co projektuje się powinno zawierać pewien margines bezpieczeństwa zakładający (wynikający z praktyki) np. w przypadku płyty parkingowej, że w jakieś sposób mechanicznie zostanie uszkodzona posadzka / wykonawca kupi tańszą farbę z Azji / zatrudni do jej kładzenia niewykwalifikowanych imigrantów-studentów / lub przyoszczędzi na kontrolach okresowych. Papier przyjmie wszystko a w tym czasie chlorki zeżrą zbrojenie.

Poniżej artykuły na temat, przeczytaj:

http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BTB2-0067-0079

http://www.awarie.zut.edu.pl/files/ab2013/referaty/07_Materialowe_aspekty_awarii_i_napraw_konstrukcji/03_Chmielewska_B_i_inni_Wady_i_naprawy_posadzek_przemyslowych_utwardzanych_powierzchniowo.pdf
_________________
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Wciągnij mnie w to, a zrozumiem.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.05 sekundy. Zapytań do SQL: 13