Wspierają:

     

 

 

 

Ostatnie Komentarze

Główna arrow Ciekawe Inwestycje w Polsce arrow Most w Ozimku-najstarszy w Europie żelazny most wiszący
       
Most w Ozimku-najstarszy w Europie żelazny most wiszący Utwórz PDF Drukuj
Redaktor: Mateusz Wojtkowski   
28.10.2011.

 Most w Ozimku-oddany do użytku 12 września 1827 roku, na rzece Mała Panew, żelazny most wiszący, którego autorem, projektantem i wykonawcą był Karl Schottelius. W tym krótkim opisie nie ma nic szczególnego, jednak niewielu ludzi wie, jakie pionierskie na skalę światową rozwiązania zastosowano i jakiej skali zabytkiem jest ten obiekt znajdujący się na terenie dzisiejszego województwa opolskiego.

Most wyprodukowany został w miejscowej hucie ,,Malapane”, która swoją działalność rozpoczęła w 1753 roku na polecenie króla Prus Fryderyka II. Pierwszy most z żelaznych elementów odlano już w 1795 roku dla miejscowości Łażany na Dolnym Śląsku na rzece Strzegomce.

Most w Ozimku zaprojektował Karl Schottelius, królewski mistrz hutniczy, który kierował dotychczas pracą warsztatu maszynowego w Hucie. Jego dzieło było świadectwem ówczesnego kunsztu hutniczego i myśli inżynierskiej. Do budowy mostu zużyto 57 ton odlewów żeliwnych i 14 ton stali. Jego wymiary to  31,5 m długości i 6,6 m szerokości. Na brzegach zbudowano murowane przyczółki, na których ustawiono po dwa filary wykonane z ażurowych, odlewanych płyt. Skręcone ze sobą śrubami tworzyły bryły ostrosłupów o ściętych wierzchołkach, połączonych belkami, również ażurowymi. W ten sposób po obu stronach rzeki powstały dwa żeliwne portale. Między nimi rozpięto, po cztery na stronę, łańcuchowe cięgna, przechodzące przez filary u ich szczytów i zamocowane za filarami, na stałe w gruncie. Łańcuch składał się z kutych ogniw łączonych dodatkowo sworzniami. Przęsło mostu zawieszono na cięgnach z pojedynczych prętów. Jezdnia składała się z drewnianych belek. Nośność mostu wyliczono początkowo na 60 cetnarów (3 tony), ale jak się później okazało wytrzymał pięciokrotnie większe obciążenia. Relacja z próby nośności mostu pochodzi z kroniki huty i mówi o wpędzeniu w pierwszej kolejności stada bydła, później mostem przejechał szybko wóź obciążony ładunkiem. Całość kosztowała 4,200 talarów. Był to pierwszy tego rodzaju most wiszący w Europie.

Konstrukcja przetrwała między innymi wielką powódź w 1830 roku. Niestety znacznym uszkodzeniom uległa w 1945, kiedy to przez most próbował przejechać radziecki czołg.

Rozwiązania zastosowane przez Schotteliusa zostały wykorzystane przy budowie wiszącego mostu kablowego na rzece Argen nad Jeziorem Bodeńskim, a szwajcarski student inżynierii Othmar-Hermann Ammann, interesujący się tą budowlą, po wyemigrowaniu do Stanów Zjednoczonych, w latach 1933-37 pracował jako pomocnik i doradca konstruktora Josepha Straussa przy budowie "Golden Gate Bridge" w San Francisco!

 W 2009 roku most poddano gruntownej renowacji. Został rozebrany, odnowiony i ponownie złożony. Wzmocniono go także stalowymi linami, wykonano nową kładkę dla pieszych i oświetlenie. Zakończony w 2010 remont pochłonął ok. 3 milionów złotych.

Most jest dziś zabytkiem klasy zerowej, a na początku XIX wieku był rewelacją światową. Jest jednym z niewielu pomników inżynieryjnego i hutniczego kunsztu jaki przetrwał do dzisiaj.

 

Źródło: www.gornoslaskie-dziedzictwo.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Pismo do Sejmu RP w sprawie uprawnień budowlanych

Ranking pracodawców 2013

Firmy, które oferują praktyki

Portal Studentów Inżynierii Środowiska