Wspierają:

     

 

 

 

Ostatnie Komentarze

Główna arrow Ciekawe Inwestycje w Polsce arrow Akcja "Kratownica" na budowie Poznań City Center
       
Akcja "Kratownica" na budowie Poznań City Center Utwórz PDF Drukuj
Redaktor: Administrator   
06.11.2012.

Aż pięć dźwigów, wśród nich jeden z największych w Polsce „Herkules”,  brało udział w bardzo skomplikowanej, wymagającej niemal zegarmistrzowskiej precyzji akcji montowania ważących ponad 100 ton stalowych kratownic na dworcu Poznań Główny. 

Operację  „Kratownica”  przeprowadzono  w sobotę 4 listopada tuż po  godzinie  21.00  na poznańskim dworcu kolejowym w Poznaniu. Konstrukcja zawisła nad peronami 2 i 3,  jest elementem trzykondygnacyjnego parkingu na tysiąc aut wznoszonego w ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego przez węgierskiego developera, spółkę TriGranit Development Corporation.

Profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona operacja nie mogłaby się odbyć, gdyby nie Terex Demag CC2500, popularny „Herkules” mogący przenosić ciężary ważące aż 500 ton. Aby stalowe kratownice o długości 23 metry, wysokości ponad 6 metrów i ważące ponad 100 ton każda mogły osiąść na przygotowanych wcześniej  betonowych słupach,  „Herkulesa” musiały wesprzeć cztery inne dźwigi. Jeden z nich odpowiadał za dociążanie kolosa na gąsienicach. Drugi, w kluczowym momencie operacji przejął od „Herkulesa” pierwszą kratownicę, aby ten mógł „wrócić” po następną. Pozostałe dwa dźwigi, już po północy, kiedy dwie kratownice zostały precyzyjnie osadzone na słupach zajęły się montażem kilkutonowych, poprzecznych elementów stabilizujących całą konstrukcję. Montaż zakończono po 5 rano.  Akcję „Kratownica” prowadzono przy wyłączonej sieci trakcyjnej, w tym czasie pociągi pasażerskie skierowano na inne perony. 

Bezpośrednio przy montażu, wymagającym idealnej precyzji, bezwietrznej pogody i koordynacji pracy pięciu dźwigów uczestniczyło  15 osób.  Do 20 listopada Inwestor planuje montaż jeszcze dwóch takich stalowych elementów, w tym najcięższej kratownicy, ważącej ponad 120 ton, która zawiśnie w miejscu planowanej  Kolei Dużych Prędkości. Jest  to jak dotąd najtrudniejsze i najbardziej skomplikowane logistycznie wyzwanie, przed jakim stanęli wykonawcy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.

Stalowa, kratowa  konstrukcja to nic innego jak most,  który zawisł  nad peronami poznańskiego dworca. Jest  elementem budowanego z prefabrykatów (ok. 3 tysięcy elementów) trzykondygnacyjnego parkingu wznoszonego w sąsiedztwie nowego dworca PKP i PKS oraz centrum handlowego Poznań City Center. Czterema kratownicami połączono dwie części parkingu w miejscu, gdzie znajduje się tunel podziemny dla podróżnych. Nie dało się w związku z tym zbudować tu tradycyjnych fundamentów i słupów podtrzymujących  konstrukcję parkingu.

Do końca 2012 roku TriGranit planuje zakończenie budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w stanie surowym otwartym. Lada moment ruszy budowa dróg. Wiosną rozpoczną się prace wykończeniowe. Oddanie do użytku całości, a więc nowego dworca PKS na 19 stanowisk, centrum handlowego Poznań City Center z 250 sklepami, parkingów na 1500 aut i nowego układu drogowego wokół ZCK (ok. 2,5 km) zaplanowano na IV kwartał 2013 roku.

 




 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Pismo do Sejmu RP w sprawie uprawnień budowlanych

Ranking pracodawców 2013

Firmy, które oferują praktyki

Portal Studentów Inżynierii Środowiska

Reklama