Wspierają:

     

 

 

 

Ostatnie Komentarze

Główna arrow Studia arrow Ciekawostki arrow Szosy z popiołów budowane szybko i tanio - polska recepta na drogi
       
Szosy z popiołów budowane szybko i tanio - polska recepta na drogi Utwórz PDF Drukuj
Redaktor: Administrator   
08.11.2012.

Logo Polskiej Agencji PrasowejNaukowcy z Politechniki Częstochowskiej opatentowali technologię budowy dróg lokalnych z wykorzystaniem m.in. popiołów odpadowych. Pół kilometra takiej szosy jest już w gminie Kamionka (Lubelskie).

Nowatorska technologia budowy dróg polega na wykorzystaniu drogowego spoiwa hydraulicznego, produkowanego z popiołów odpadowych, powstałych ze spalania węgla brunatnego.

- Technologia ta może mieć zastosowanie w budowaniu dróg gminnych, na terenach wiejskich, w miejsce np. obecnych dróg szutrowych. To jest tanie rozwiązanie polepszające komfort i bezpieczeństwo na drodze - powiedział PAP Aleksander Widuch, dyrektor generalny firmy Wapeco, która opatentowała technologię produkcji spoiwa. Jak zaznaczył Widuch, urządzenie do wytwarzania spoiwa jest wynalazkiem naukowców Politechniki Częstochowskiej.

Strukturę i właściwości spoiwa produkowanego z popiołów można zaprojektować i wytworzyć tak, aby dostosować je do wymagań gruntu i podłoża konkretnej drogi. Dlatego przy budowie drogi z wykorzystaniem spoiwa nie ma konieczności wywożenia jakichś materiałów lub dowożenia np. odpowiedniego kruszywa - czego wymaga proces budowy tradycyjnej drogi asfaltowej i co podnosi koszt jej wybudowania.

Jak tłumaczył Widuch, spoiwo miesza się z tym, co zalega w danej drodze np. piaskiem, żwirem czy materiałami ilastymi, które przy budowie tradycyjnej, asfaltowej drogi muszą być wywiezione.

Zapewniał, że droga zbudowana ze spoiwem z popiołów ma równą powierzchnię, przypomina wyglądem drogę asfaltową, nie pyli, jest odporna na mrozy i bez remontów wytrzyma minimum pięć lat. Może też być zastosowana jako tymczasowa w miejscach, gdzie ma powstać np. droga asfaltowa, a jej konstrukcja może być wykorzystana jako podłoże nowej drogi.

Według Widucha koszt tak wybudowanej drogi jest wyższy niż budowa drogi szutrowej, ale co najmniej o połowę niższy od wydatków, które trzeba ponieść na wykonanie asfaltowej szosy.

Pierwszy w Polsce półkilometrowy odcinek drogi ze spoiwa z popiołów powstał przed miesiącem w Kozłówce w gminie Kamionka na Lubelszczyźnie.

- To droga wiejska. Nie ma problemów z jej użytkowaniem. W zupełności wystarcza na ruch, jaki się tam odbywa. Jeździ się po niej dobrze - powiedział wójt Kamionki Stanisław Jedut.

Wybudowanie pół kilometra nowej drogi w Kozłówce trwało około tygodnia i kosztowało gminę Kamionka 60 tys. zł. Wójt przyznał, że skoro jest to pilotażowy odcinek, to „można podejrzewać, że to cena promocyjna", ale i tak koszt wybudowania kilometra drogi asfaltowej w pełnej technologii - jego zdaniem - sięgnąłby miliona zł.

Jedut powiedział, że w gminie Kamionka potrzeba jeszcze około 80 km takich dróg - po jednej w każdej z 20 wiosek należących do gminy. - Mamy 150 km dróg gminnych, a z nich tylko kilkanaście kilometrów ma powierzchnię asfaltową. Potrzeb jest naprawdę wiele - ocenił. Jednak na te inwestycje w gminie brakuje często pieniędzy.

Dla przykładu, w województwie lubelskim jest ponad 16 tys. km dróg gminnych, z czego przeszło 9 tys. km nie ma twardej nawierzchni. Spośród niespełna 11 tys. km dróg powiatowych, 1,5 tys. nie ma twardej nawierzchni.

(PAP)
 

Komentarze  

 
0 #1 gogetto 2012-11-14 08:41
5 lat eksploatacji to mało , wg mnie metodę tą stosować można jako drogę tymczasową . Dziwie się ze drug lokalnych nie betonuje się , takiego drogi owszem sa droższe ale czas ekploatacji wynosi nawet 30 lat ( a czasem nawet dłużej ) i jest tania w utrzymaniu .
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Pismo do Sejmu RP w sprawie uprawnień budowlanych

Ranking pracodawców 2013

Firmy, które oferują praktyki

Portal Studentów Inżynierii Środowiska