Wspierają:

     

 

 

 

Ostatnie Komentarze

Główna arrow Kariera / Baza CV arrow Uprawnienia Budowlane arrow Deregulacja na ostatniej prostej
       
Deregulacja na ostatniej prostej Utwórz PDF Drukuj
Redaktor: Administrator   
20.07.2013.

 Deregulacja zawodu inżyniera budownictwa, architekta i innych wkroczyła na ostatnią prostą - projekt ustawy z dnia 13.06 trafi do Sejmu na pierwsze czytanie. Najważniejsze zmiany to:

 - zniesienie (lub skrócenie) praktyki i egzaminu o ile uczelnia będzie miała umowę z Izbą (!!!),

- zmniejszenie ogólnych wymagań dot. praktyki

- możliwość uzyskania nieograniczonych uprawnień wykonawczych dla inżynierów i ograniczonych dla techników

- wprowadzenie funkcji Patrona, który również będzie mógł skrócić praktykę

- uprawnienia architektoniczne dla budowlańców 

 

... i wiele, wiele innych.

 

Warto przeczytać cały projekt ustawy, jest w nim mnóstwo analiz porównawczych z innymi krajami europejskimi i wyniki konsultacji społecznych.

 

http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/66680/66722/dokument79888.pdf?lastUpdateDay=19.07.13&lastUpdateHour=17%3A10&userLogged=false&date=pi%C4%85tek%2C+19+lipiec+2013

 

Jak znajdziecie coś ciekawego - dajcie znać :-).

 

Przy okazji warto zapoznać się ze stanowiskiem Izby (ma bardzo dużo obiekcji):

http://www.piib.org.pl/images/stories/aktualnosci/2013-07/Uchwala_nr_3013.pdf

 

Komentarze  

 
+1 #10 roman 2013-10-17 16:43
A co my tu mamy? Wyobraźnia kolegów architektów nie zna jednak granic ale tylko w jedną stronę, przekłamując rzeczywistość, kształtując przestrzeń informacji publicznej jak formę znanego krzywego domku na kaszubach.

http://www.zawod-architekt.pl/artykuly/za1304_stan1.html

Wiedzą jednak gdzie lobbować - u pana J. Żbika. Bo co z tego, że ustawa przejdzie przez Sejm jak kompetentnym organem do wydania rozporządzenia jest odpowiedni Minister. A kto redaguje projekty rozporządzeń do podpisu przez Ministra?
 
 
+2 #9 roman 2013-10-16 01:26
Nie ma kontry wobec lobbowaniu architeków w celu eliminacji w miarę korzystnych zapisów deregulacyjnych !! Znowu mamroki nas reprezentują. I bronią jedynie podziału przynależności do izb. CZY ZNOWU ZOSTANIEMY ZLOBBOWANIU W KOMISJACH??

Wypowiedzi panów architeków od godz. 14:12. Podział godzinowy wg godzin w dniu transmisji.

http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/transmisje_arch.xsp?unid=F5189D934A4D8643C1257BE900427482
 
 
+1 #8 roman 2013-10-14 18:37
Dzięki dziadzio. Dawno nie zaglądałem ale zajrzałem do IB z 10/2013 i wypowiedź Dobruckiego.

Te propozycje IARP niesamowicie bezczelne. Mogłyby całkowicie wyeliminować samodzielnego inżyniera.

Eliminacja jest prosta. Dotychczas inżynierowie starszego pokolenia posiadając uprawnienia architektoniczn e nie mogliby należeć do Izby Inżynierów. Obligatoryjnie musieliby należeć do IARP.

1. Składka członkowska w IARP - coś około 1000 zł/ rocznie.

2. Zdanie egzaminu na uprawnienia architektoniczn e w IARP przez dotychczasowo sprowadzanego do roli podwykonawcy i usługodawcy inżyniera wobec architekta, a nie bezpośrednio inwestora może nie być takie łatwe nawet z celującą znajomością przepisów i rzemiosła.

Co ciekawe, ponieważ dotychczasowe ustalenia w zakresie deregulacji realnie poprawiały sytuację inżynierów, IARP wytoczyła ciężkie działa i liczy zapewne, że te niekorzyste dla nich zapisy deregulacyjne jeszcze zdoła ograniczyć, a przynajmniej coś uszczknąć zgodnie z zasadą chcesz 100 tyś. wołaj o milion.

Tak daleko posuniete żądania, żę do IARP należą:
- architekci z nieograniczonym i
- inż. arch. i inż. bud. z ograniczonymi upr. arch.
- inż. arch. z ograniczonymi upr. konstr.-bud. do projektowania i wykonwastwa.

Powodują, że nawet niepotrzebnie żądają utrzymania zapisu odnośnie "zabudowy zagrodowej". Wymaślaj jak mogą by do tego co jest w projektach ustawy i rozporządzenia nie dopuścić.

Na szczęśćie dla nas duża liczba leśnych ma uprawnienia architektoniczn e i nie zabardzo chciałay płacić 1000 zł / rocznie. Więc liczę że izba inżynierów ruszy do boju chyba że jakoś znowu sie dogadają kosztem młodych - np. pozostawiajac prawo wyboru do przynależnośći izbowej dotychczasowym członkom.
 
 
+7 #7 dziadzio 2013-09-21 11:02
UWAGA !!!

Jak się można było spodziewać IZBA ARCHITEKTÓW, szykuje batalie o zmianę korzystnych propozycji zmian w USTAWIE DEREGULACYJNEJ. np. postuluje między innymi utrzymanie kuriozalnego ograniczenia do zabudowy zagrodowej w rozporządzeniu o samodzielnych funkcjach technicznych w budownictwie.

Gdzie w projekcie rozporządzenia jest to wyprostowane. IZBA TA JEST NA TYLE BEZCZELNA, ŻE PROPOZYCJE TE NAZYWA UŁATWIENIEM DOSTĘPU DO ZAWODU (ciekawe czy absolwenci architektury pierwszego stopnia też tak to odbierają...)

Zapraszam do zapoznania się z tym i innymi pomysłami dziadków z IARP.

http://orka.sejm.gov.pl/opinie7.nsf/nazwa/zg_21_1576/$file/zg_21_1576.pdf

Proponuje uświadomić posłów jeszcze przed wysłuchaniem publicznym (24 września) jak szkodliwe i bezczelne są propozycje IARP.
Członkowie komisji
http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=SKLADKOMND&NrKadencji=7&KodKom=NDR
 
 
+4 #6 Antoniusz_Ar 2013-08-06 11:22
Artykuł odnośnie wymogu praktyki:
http://www.inzynierbudownictwa.pl/wydarzenia,o_tym_sie_mowi,artykul,praktyka_zawodowa_to_nie_tylko_uciazliwy_wymog_formalny_uzyskania_uprawnien_budowlanych,6699
Akurat zgadzam się, że praktyka jest potrzebna bo tutaj dopiero uczymy się zawodu.
 
 
+11 #5 stan 2013-07-23 14:22
Cytuje dziadzio:
Najprawdopodobn iej uchwalą to w 2014 roku.
Wcześniej bym nie liczył.

NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY MOIM ZDANIEM DLA MGR INŻ. BUDOWNICTWA TO:

UPRAWNIENIA DO PROJEKTOWANIA W SPEC. ARCHITEKTONICZN EJ OGRANICZONE UMOŻLIWIĄ PROJEKTOWANIE WSZYSTKICH BUDYNKÓW DO 1000M3.

WIĘKSZE MOŻLIWOŚCI ZDOBYCIA PRAKTYKI.

APELUJE DO WSZYSTKICH O MONITOROWANIE PROCESU UCHWALANIA TEJ USTAWY A SZCZEGÓLNIE ROZPORZĄDZEŃ WYKONAWCZYCH W KTÓRYCH SĄ NAJWAŻNIEJSZE ROZSTRZYGNIĘCIA .

W tym kształcie jest to kompromis z mojego punktu widzenia do zaakceptowania.

Kompromis być może do zaakceptowania ale bardzo gorzki to uklad.
Zniesienie zagrody to sukces bo pozwoli inżynierom budownictwa na wyjście 'z podziemia' projektowego ale kubatura pozostaje sporym niedosytem. Przynajmniej należy jeszcze powalczyć o budynki przemylowe/magazynowe bez ograniczeń kubaturowych.
 
 
+8 #4 Antoniusz_Ar 2013-07-23 14:08
Po kolei:
- konstruktorzy: projektowanie hal, magazynów i budynków gospodarczych bez ograniczeń,
- uprawnienia nieograniczone po kierunku pokrewnym przy wydłużeniu praktyki x2 (inżynierowie budownictwa w specjalności architektoniczn ej i odwrotnie),
- uprawnienia ograniczone architektoniczn e do projektowania bez zagrody i podwyższone do 5000m3 (z wyłączeniem obiektów zabytkowych),
- doprecyzowanie w prawie co to znaczy "budowlane" oprócz "architektoniczn e" i "konstrukcyjne" - co może inżynier budownictwa ogólnego, a co architekt i gdzie leży granica kompetencji poszczególnych zawodów - tylko tak precyzyjnie (np. detale izolacji przeciwwodnej ma projektować ...).
Samo zniesienie zagrodówki to za mało i odepchniecie problemu. Deregulacja nie usuwa problemu uprawnień do projektowania budynków inżynierów budownictwa ogólnego.
 
 
+7 #3 dziadzio 2013-07-23 11:00
Najprawdopodobn iej uchwalą to w 2014 roku.
Wcześniej bym nie liczył.

NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY MOIM ZDANIEM DLA MGR INŻ. BUDOWNICTWA TO:

UPRAWNIENIA DO PROJEKTOWANIA W SPEC. ARCHITEKTONICZN EJ OGRANICZONE UMOŻLIWIĄ PROJEKTOWANIE WSZYSTKICH BUDYNKÓW DO 1000M3.

WIĘKSZE MOŻLIWOŚCI ZDOBYCIA PRAKTYKI.

APELUJE DO WSZYSTKICH O MONITOROWANIE PROCESU UCHWALANIA TEJ USTAWY A SZCZEGÓLNIE ROZPORZĄDZEŃ WYKONAWCZYCH W KTÓRYCH SĄ NAJWAŻNIEJSZE ROZSTRZYGNIĘCIA .

W tym kształcie jest to kompromis z mojego punktu widzenia do zaakceptowania.
 
 
0 #2 wed 2013-07-22 20:34
Wiadomo może k3dgmziedy w przybliżeniu ta ustawa miałaby zostać wcielona w życie?
 
 
-8 #1 Lucky Luckier 2013-07-21 12:45
No święty czas! W końcu może coś dobrego ta władza wniesie ! POspieszcie się! W końcu zawód inżyniera budowlanego będzie coś znaczył a nie, że można stawiać budę dla burka albo kurniki. Do tej pory z uprawnieniami z ograniczeniami można było być w porządnej firmie ewentualnie majstrem! Albo w firmie kogucik stawiać obory :)! Zgadzam się, że całkowite zwolnienie z praktyk i egzaminu jest absurdem, bo po pierwsze członkowie PZiTB też muszą z czegoś żyć :) a po drugie to naprawdę czasem takim cymbałom się uda na studia, że strach ich wypuścić gdziekolwiek! Dlatego warto zostawić weryfikowanie PZiTB. Jednak jeżeli chodzi o skrócenie praktyki jestem jak najbardziej za :) Pozdrawiam wszystkich budowlańców :)
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Pismo do Sejmu RP w sprawie uprawnień budowlanych

Ranking pracodawców 2013

Firmy, które oferują praktyki

Portal Studentów Inżynierii Środowiska