Wspierają:

     

 

 

 

Ostatnie Komentarze

Główna arrow Studia arrow Ciekawostki arrow Asfalt z opon
       
Asfalt z opon Utwórz PDF Drukuj
Redaktor: Administrator   
30.06.2014.

 W Polsce zużywanych jest rocznie 120 tysięcy ton opon samochodowych. Problem z zagospodarowaniem tym odpadem może rozwiązać technologia tzw. asfaltu gumowego.

Geneza asfaltu modyfikowanego gumą wiąże się z osobą Charles'a H. McDonald'a. Zauważył on, że poprzez zmieszanie asfaltu z miałem gumowym otrzymujemy lepiszcze o podwyższonej elastyczności. Początkowo materiał ten uważany był jako tańszy odpowiednik kauczuku naturalnego i stosowano go głównie do wypełniania ubytków w nawierzchni. Z czasem jednak jego dominującym atutem stał się czynnik proekologiczny. Opony ze zużytych kół samochodowych trudno bowiem składować, a proces ich utylizacji jest kosztowny i nie sprzyja środowisku.

Materiał wykorzystywany jest głównie w warstwach ścieralnych, a także do renowacji zniszczonych dróg. Wprowadzenie miału gumowego wpływa na zmniejszenie hałasu ruchu samochodowego, drogi hamowania oraz opóźnienie szronienia nawierzchni. Ważną zaletą tej technologii jest możliwość przedłużenia żywotności nawierzchni nawet o 5 lat.

Granulat gumowy do mieszanki mineralno-asfaltowej wprowadza (dozuje) się dwiema metodami:

- metoda na sucho ("dry process") - polegająca na dozowaniu miału do kruszywa,

- metoda na morko ("wet process") - polegająca na dozowaniu miału do asfaltu.

Metoda na sucho jest prostsza, a jej zastosowanie wiąże się głównie z wykorzystaniem dużej ilości odpadu gumowego. Miał gumowy wprowadzany jest bezpośrednio do mieszalnika w ilości ok. 2% o uziarnieniu do 2mm. Otrzymana mieszanka mineralno-asfaltowa zyskuje większą odporność na spękania. Metoda na sucho nie jest jednak polecana ze względu na dużą porowatość uzyskanego materiału oraz małą jego mrozoodporność .

Metoda na mokro jest metodą technologicznie trudniejszą ponieważ niezbędny jest specjalistyczny sprzęt. Lepiszcze najpierw jest modyfikowane gumą, a następnie gotowe lepiszcze asfaltowo-gumowe jest wprowadzane do mieszanki mineralnej. Otrzymana mieszanka charakteryzuje się min. wiekszą odpornością na starzenie, zwiększoną elastycznością lepiszcza i mieszanki oraz zmniejszoną hałaśliwością.

Wytworzona mieszanka wykorzystywana jest głównie na odcinkach o dużym natężeniu ruchu. Ze względu na dużą szorstkość, znajduje zastosowanie na skrzyżowaniach i dojazdach do nich oraz w nawierzchniach lotniskowych. Często drogi asfaltowo-gumowe spotykamy na osiedlach ponieważ użycie asfaltu modyfikowanego zmniejsza hałaśliwość drogi od 2 do 3 dB.

 

W USA technologia stosowana jest powodzeniem od lat 60 natomiast w Polsce pierwsze mieszanki wykorzystujące gumę zaczeto wbudowywać w 2006 roku. Potentatami w stosowaniu oprócz USA jest także Francja. Ze względu na potrzebę obniżenia poziomu hałasu we Wrocławiu powstało kilka odcinków.

 

                                                                                                                                                             Tomasz Dygas

 

Komentarze  

 
0 #2 Telp 2014-07-23 15:53
"Opony ze zużytych kół samochodowych trudno bowiem składować, a proces ich utylizacji jest kosztowny i nie sprzyja środowisku."
To jest akurat nieprawda. Opony można najzwyczajniej w świecie spalić. Oczywiście nie na ognisku czy w kominku, ale np. w cementowni, gdzie jest wystarczająco wysoka temperatura podczas spalania. Wtedy produktami spalania są woda i dwutlenek węgla, czyli nic bardziej ekologicznego nie ma (żadnego popiołu nie ma). Dodatkowo opony mają dużą wartość opałową. Robiąc asfalt z opon rezygnujemy z tej energii (zwiększając tym samym zużycie innych paliw, których zasoby, jak wiadomo, powoli się kończą), zużywamy sporo energii do przerobienia opon na granulat i chwalimy się, jacy jesteśmy "ekologiczni" i "środowiskowi".
 
 
0 #1 jinkazama1 2014-07-07 10:42
Fajny artykuł
 
następny artykuł »

Pismo do Sejmu RP w sprawie uprawnień budowlanych

Ranking pracodawców 2013

Firmy, które oferują praktyki

Portal Studentów Inżynierii Środowiska